maanantai 17. huhtikuuta 2017

Somekanavat työnhaussa



Linkedin on työverkosto, johon voi lisätä esimerkiksi vanhoja tai nykyisiä työkavereita, opiskelun kautta saatuja ystäviä tai muuten vain tuttuja ihmisiä. Linkedin toimii vähän samaan tyyliin kuin facebookin feed, eli ystävien jakamat ja kirjoittamat tekstit ja artikkelit näkyvät etusivulla. Tässä sovelluksessa voi valita sopivat kiinnostuksien kohteet omaan profiiliin työkokemuksen lisäksi.
Oman profiilin ja mielenkiintoisten artikkeleiden pohjalta on mahdollista löytää työpaikkoja. Nykyään useat työpaikat ilmoittavat vapaana olevat paikat myös Linkedinissä ja rekrytoija pääsee myös Linkedinin kautta helposti jo tutustumaan mahdollisiin potentiaalisiin henkilöihin tai jopa tarjoamaan haastattelua suoraan omasta mielestään pätevälle henkilölle. Nykyään on melkein edellytys, että omistaa Linkedinin, sillä ilman sitä työnhaku saattaa olla hankalampaa. Jos ei hankalampaa, niin Linkedin ainakin helpottaa sitä.

Kesän lähestyessä olen törmännyt Linkedinissä ystävieni työnhakupostauksiin, jossa he ilmoittavat, että ovat kesätyötä vailla, ja pyytämään olemaan yhteydessä, jos työtä on tarjolla. Työnantajan on helppo mennä suoraan henkilön profiiliin katsomaan ammattitaidon ja entiset työpaikat ja sen perusteella jopa tehdä päätös työn antamisesta tai haastatteluun pääsystä.
Ilo on myös ollut huomata, että se on oikeasti toiminut. Vapaamuotoinen muutamalla lauseella vinkkaus itsestään on poikinut useammalle ystävälleni kesätöitä.
Tämä jos joku kertoo siitä, että linkedin on hyvä olla ja se edistää työnhaussa. Tietenkään ei pidä unohtaa perinteisiä työnhakukanavia, mutta on hienoa huomata, että nykyään myös tämän sosiaalisen median kanavan kautta useampi tuttavani on saanut työpaikan.



Toinen sovellus on Snapchat, jonka ahkera käyttäjä olen itsekin. Itse käytän sitä lähinnä yhteydenpitoon ystävieni kanssa ja tiettyjen julkisuuden henkilöiden seuraamiseen, mutta Snapchatin avulla voi tehdä paljon muutakin.
Mikä sitten on Snapchat? Lyhyesti se on kuva- ja videonjako palvelu, jonka avulla näkee esimerkiksi ystävien kuvia omalla feedillään, mutta kuvat säilyvät vain maximissaan 24h kyseisessä palvelussa. Ne eivät siis tallennu ikuisesti minnekään. Kuvia ja videoita voi myös lähettää suoraan valitsemilleen ystäville. Oman profiilin saa tehtyä julkiseksi tai vain kavereille näkyväksi, jolloin oman profiilin kuvat "mystoryt" eivät näy kaikille, vaan ainoastaan haluamilleen henkilöille.

Erityisesti omaa henkilöbrändiään voi kehittää tämän video- ja kuvapalvelun avulla. Kuvaamalla 10 sekuntin videon tai laittamalla kuvan mystoryyn, eli omaan kuvafeediin, saa annettua itsestään paljon enemmän, kuin vain sanoilla. Sanontakin menee, että kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa.
Omaa henkilöbrändiään voi kehittää haluamaansa suuntaan sisällön avulla, jota jakaa seuraajille. Esimerkiksi kuvaamalla videoita itsestään, saa aikaan autenttisen kuvan luotua muille. Videota kuvatessa kaikki reaktiot näkyvät kameralle. Tämä on hyvä asia, sillä nykyään monissa sovelluksissa kuvia voidaan muokata suuressa määrin, eikä ne välttämättä ole totuuden mukaisia. Siksi video toimii erittäin hyvin oman henkilöbrändin luomisessa. Omana päätöksenä onkin vain se, että minne suuntaan sitä haluaa luoda, ja minkälaisen kuvan haluaa antaa ulospäin. Erityisesti työmarkkinoilla on tärkeää, että itsestään antaa rehellisen kuvan ja varsinkin moderneissa yrityksissä tämä kyseinen kanava on yleisesti käytössä ja sen käyttöä oletetaan myös työntekijöiltä. Tässä tapauksessa on todennäköistä ja myös eduksi, että Snapchatin kautta saa tuotua itseään esille. Hyvä esimerkki tästä on radiokanavat, joilla on nykyään some-profiilit monissa kanavissa. Työntekijät tuottavat sisältöä yrityksen Snapchat-profiiliin, mutta samaan aikaan sisältöä tuotetaan omille henkilökohtaisille käyttäjätileilleen. Myös henkilökohtaisissa profiiileissaan työntekijät edustavat yritystä, jonka vuoksi onkin hyvä, että sisältö on yrityksen tyylistä.

2 kommenttia:

  1. Itse olen miettinyt, että voisi joskus tehdä videohakemuksen noilla Snapchatin 10 sekunnin klipeillä. Ilman filttereitä tosin!

    VastaaPoista
  2. Snäppääminen ja brändinrakentaminen on mielestäni erityisen kiehtova yhdistelmä. Mitä kertoa tai kuvata kymmenessä sekunnissa? Aika on kovin rajallinen, ja vaatii taitoa pitää homma hanskassa.

    VastaaPoista

Arviointi

Käytän somea päivittäin, joten ihan hirveästi ei tullut uutta asiaa. Oli mielenkiintoista lukea sovelluksien taustoista ja milloin mitäkin ...