torstai 27. huhtikuuta 2017

Instagramin maailmassa

Instagram on alunperin pelkästään kuvasovellus, johon julkaistiin kuvia milloin mistäkin asiasta. Instagramissa saattoi näkyä päivän ruokakuvaa kaurapuurosta tai tyhjenneestä auton renkaasta. Vuosien saatossa Instagram on kehittynyt kaupallisempaan suuntaan. Tämän huomaa myös yleisesti ihmisten postauksista. Kuvia valitaan tarkemmin, eikä omaan profiiliin välttämättä päivitetä enää arkipäiväisia asioita, vaan nämä kuvat ovat siirtyneet Snapchatin puolelle. Instagram on lisännyt uusia sisältömahdollisuuksia, joista uusin on useamman kuvan laittaminen samaan julkaisuun.
Sitä aikaisemmin valikoimaan tulo bomerang-kuvat, jotka ovat kuvan ja videon välimuoto, eli siinä liikkuu monta kuvaa peräkkäin.

Instagramissa ei ole aina kuitenkaan pystynyt julkaisemaan videota. Toiminto päivittyi kyseiseen sovellukseen noin muutama vuosi sitten ja toimintoa on kehitelty ajan kuluessa paremmaksi.
Aluksi videot olivat 15sec pituisia maksimissaan, mutta nykyään videon saa kestämään jopa minuutin verran.
Oman henkilöbrändin rakentamisessa video toimii kuvaa paremmin, samalla perusteella, kuin Snapchatissa, video on autenttisempi. Kuitenkin minuutin pituinen video mahdollistaa jo hyvän sisällön luomisen videolle.
Monet youtuberit (=youtubeen videoita tekevät henkilöt) käyttävät Instagramin videomahdollisuutta laittamalla youtubeen ladatusta videosta pienen pätkän näkyville, joka toimii teaserina seuraaja. Tämän pikku videon perusteella seuraaja saattaa etsiä videon youtubesta ja katsoa sen. Eli video toimii ikäänkuin mainostuksena kunnon videolle, joka löytyy toisesta some-palvelusta.
Instagramissa on alun alkaen pystynyt lisäämään kuvia, siitä koko sovellus sai suosionsa. Kuvissa on voinut aina käyttää erilaisia filttereitä, jotka muuttavat esimerkiksi kuvan värisävyjä tai lisäävät reunukset kuviin. Vuosien saatossa filtterit ovat kehittyneet ja lisääntyneet asiakkaiden tarpeen mukaan. Näiden toimintojen avulla omasta feedistään saa esteettisesti kauniimman näköisen ja esimerkiksi kaikkiin kuviin samanlaiset värisävyt, jotta koko profiili näyttää yhdenmukaiselta. Instagram feed saattaa joissakin ammateissa olla hyvinkin tärkeässä roolissa, esimerkiksi blogaajilla ja valokuvaajilla.
Markkinoinnin opiskelijana nään Instagramin myös positiivisena asiana työnhaussa. Yhä kasvava osa markkinoinnista tapahtuu nykyään somessa ja työntekijältä saatetaan olettaa somen sujuvaa käyttöä monessa työpaikassa, jos työtehtävät sitä edellytettävät. Esimerkiksi Instagramin avulla voi näyttää osaavansa hallita sovelluksen käytön ja myöskin ymmärtää, minkälaista sisältöä Instagramiin kannattaa laittaa.


Alkuperäinen kuva
Muokattu kuva



Olen itse käyttänyt Instagramia nyt ainakin viisi vuotta ja voin sanoa, että siitä on tullut facebookia tärkeämpi somekanava minulle. Seuraan useita henkilöitä, joilta otan inspiraatiota asioihin ja oletankin, että heidän profiilit hohkavat tietyntyyppistä tunnelmaa, joka itseäni kiinnostaa. Instagram on kehittynyt viidessä vuodessa valtavasti kaupallisempaan suuntaan ja sisällön tuottaminen Instagramiin on paljon kriittisempää, kuin esimerkiksi viisi vuotta sitten. Oma profiili ja feedi kuvaavat hyvin persoonaa, toki pinnan alle mahtuu paljon muutakin, mutta profiilin avulla saa  itsestään tuotua asiat julki, mitä muille haluaa itsestään näyttää. Oma Instagram tili toimii myöskin hyvin oman henkilöbrändin rakennuksen tukena ja oikeastaan näen, että se on yksi suurimmista osista rakennusta. Kuva- ja videopalvelun avulla saa itsestään tuotua niin paljon asioita esiin, pidemmäksikin aikaa, kuin 24h ajan, toisinkuin Snapchatissa. Siksi Instagram toimii hyvin brändin rakennuksessa.

Ylläolevat kuvat ovat esimerkki siitä, kuinka Instagramissa voi muokata kuvia. Alimmaiseen kuvaan olen muuttanut värisävyä, lisännyt kontrastia, kirkastanut kuvaa, tehnyt kuvasta kylmemmän, sekä tarkentanut. Muokkaamisessa meni aikaa noin 20 sekuntia ja kuvan laatu parani todella paljon. Se myös näyttää esteettisesti kauniimmalta omassa profiilissani.

1 kommentti:

  1. Oletko miettinyt henkilöbrändiäsi työnhaun näkökulmasta. Tuotko oman osaamisesi esille.

    VastaaPoista

Arviointi

Käytän somea päivittäin, joten ihan hirveästi ei tullut uutta asiaa. Oli mielenkiintoista lukea sovelluksien taustoista ja milloin mitäkin ...